NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا
سُفْيَانُ
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ
وَمُحَمَّدُ
ابْنَيْ
أَبِي بَكْرٍ
عَنْ
أَبِيهِمَا
عَنْ أَبِي
الْبَدَّاحِ
بْنِ عَدِيٍّ
عَنْ أَبِيهِ أَنَّ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
رَخَّصَ لِلرِّعَاءِ
أَنْ
يَرْمُوا
يَوْمًا
وَيَدَعُوا
يَوْمًا
Adiyy'den rivayet
olunduğuna göre,
Nebi (s.a.v.) çobanların
(cemreleri) bir gün taşlayıp bir gün bırakmalarına izin vermiştir.
İzah:
Tirmizî hac; Nesâî,
menâsik; İbn Mâce, menâsik; Ahmet b. Hanbel, V, 450.
Bu hadis-i şerîf imam
Ahmed'in Müsned'inde "Resûlullah (s.a.v.)' deve çobanlarının (teşrik)
gecelerini Minâ dışında geçirmelerine ve kurban (bayramı) günü (Akabe cemresine
taş)atmalarına izin verdi"[el-Fethu'r-rabbânî, XII, 222.] anlamına gelen
lâfızlarla rivayet olunmuştur.
Konumuzu teşkil eden
Ebû Dâvûd hadisinin ifadesinden anlaşıldığına göre Resul-i Ekrem çobanlara
bayramın birinci gününde Akabe'ye taşları attıktan sonra bayramın ikinci
gününde taş atmayı bırakıp develerinin yanında kalmalarına ve geceyi onların
yanında geçirmelerine, bayramın üçüncü günü de o günün taşlarıyla birlikte
bayramın ikinci gününün taşlarını da atmalarına izin vermiştir. Binaenaleyh bu
hadis-i şerif, çobanların bayramın ikinci ve üçüncü günlerine ait taşları
üçüncü gün atmalarını1 tercih eden İmam Mâlik'in görüşünü desteklemektedir.